THIS IS A PART OF MY SOUL....... you are welcome to take a look !!

vrijdag 25 januari 2013

Verhalen

Man bijt hond stond even op omdat ik er niet goed tegen kan om naar RTL Boulevard te kijken. Ze lieten ouderen aan het woord. Die moesten een kaart uit de stapel Levensvragen beantwoorden. Bijvoorbeeld de kaart 'Heeft uw leven betekenis gehad'. Wat mij opvalt aan de antwoorden van oudere mensen is dat ze aan de ene kant meteen bescheiden zeggen 'dat ze maar bakker waren' en aan de andere kant meteen verdedigend aan het werk gaan door te zeggen dat ze 'kinderen hebben grootgebracht' of  'altijd in staat zijn geweest het gezin te onderhouden'. Dit ligt natuurlijk ook een beetje aan de vraagstelling. Maar wat het leukste is zijn de verhalen. Ouderen zijn meestal heel bereidwillig om hun verhaal te vertellen en vaak zijn dat toch wel heel interessante verhalen. Als 1 van de levensvragen is 'ben je wel eens eenzaam', zijn ze dat bijna allemaal (ook al hebben ze bijna allemaal kinderen, dus daarvoor hoef je er niet aan te beginnen). Ik denk dat 'eenzaam' vooral een begrip is in hun hoofden, want als ze met zijn allen in een huis wonen, hoeft er eigenlijk niemand eenzaam te zijn dus waarom zeggen ze dat dan wel te zijn. Ik voel dat niet zo terwijl ik ook alleen ben dus met de jaren gaat dat begrip eenzaam waarschijnlijk veranderen. Misschien voelen ze alsof er niet van ze gehouden wordt of kunnen ze hun liefde niet kwijt....

Geen opmerkingen: