THIS IS A PART OF MY SOUL....... you are welcome to take a look !!

zaterdag 10 november 2012

Nederlands

Ik ben Nederlander en al wat ouder (hoop ook wat wijzer) en heb, door mijn leeftijd, nog op een school gezeten waar gewoon veel aandacht werd besteed aan het leren van de Nederlandse taal. En ik ben er blij om. Ik vind teksten geweldig, ben nou eenmaal een tekstenmens maar ik vind het zo jammer dat veel van de teksten die ik lees op Facebook (en niet alleen daar) barsten van de taal(grammatica)fouten. Natuurlijk ben ik niet perfect en zal ik ook wel eens een foutje maken maar als ik een tekst heel mooi vind en er staan in 1 regel 2 taalfouten ga ik hem niet delen om hem op mijn eigen pagina te zetten. Bijvoorbeeld quote: als je trots op je dochter BEN en veel van haar HOUD  unquote. Ik kan er niet goed tegen. Mijn spreektaal is ook verre van perfect maar als ik een tekst lees of iets schrijf wil ik graag dat het er goed uitziet. Toen ik een tijd geleden vroeg waarom ik was uitgekozen voor een sollicitatiegesprek dat ik had zeiden ze dat ik de enige was die een foutloze brief had geschreven. Nu hebben ze al rekentesten voor jongeren die een lerarenopleiding willen gaan volgen, maar laat ze daar alsjeblieft ook een taaltest aan toevoegen. Het is namelijk zo belangrijk om je eigen taal onder de knie te hebben, dat is de basis voor het leren van alle andere  moderne talen. Wat de reden is dat er in het hedendaagse onderwijs niet meer op wordt gelet weet ik niet, misschien heeft het te maken met snelheid, alles moet snel en dan heb je geen tijd meer om na te denken of er ergens nog een 't' achter moet of niet. Ik slaap er geen nacht minder om, maar jammer vind ik het wel.....

Geen opmerkingen: