THIS IS A PART OF MY SOUL....... you are welcome to take a look !!

zaterdag 15 september 2012

Psychologie van een verkoper?

Ik sta er soms verbaasd van hoe ze het toch weer voor elkaar krijgen. Ze staan in een winkelcentrum, het liefst een kleintje waar de mensen die er wonen boodschappen doen. Ze spreken je aan en meestal wuif ik ze weg, niet onvriendelijk hoor, maar dat is juist de clou. De goeden geven dan niet zomaar op... Goede vraagstelling ook. Wil je geld besparen? Ja, wie wil dat nou niet, maar ik weet inmiddels wel dat voor niets de zon op gaat en dat er altijd wel een dikke adder onder het gras zit die ik dan wel boven wil krijgen. Ze bleven glimlachen toen ik al mijn bezwaren noemde en hadden overal een antwoord op. Volgens mij kun je dat mensen niet leren, het is een aangeboren flair om mensen naar je te laten luisteren, zie bijv. Obama, zodra die man gaat praten wil ik luisteren naar wat hij zegt, terwijl ik verder niets heb met politiek, zeker niet die van Amerika. Ze voelen aan dat ik wel gecharmeerd ben van aandacht en maken grapjes die ervoor zorgen dat ik toch niet wegloop. Knap hoor. We hebben een dik kwartier naar ze geluisterd en met ze gediscussieerd, toen was Jul om en dan volgt Jut vanzelf. Dus nieuw contract getekend voor electriciteit via een andere leverancier want dat zou 20% korting opleveren. Thuisgekomen bleek dat voor ons niet zo interessant, wij hebben stadsverwarming en geen gas dus dat levert echt niet veel besparing op. En de oude leverancier gaat nog 2 maanden voorschot doorberekenen om aan het eind dat weer goed te maken met de eindafrekening, dus zeker 2 maanden betaal je dubbel, komt wel weer goed, maar dat kan ik me niet veroorloven. Het contract dus weer ontbonden en alles komt goed.... De volgende keer loop ik echt gewoon weer door......

Geen opmerkingen: