THIS IS A PART OF MY SOUL....... you are welcome to take a look !!

vrijdag 26 oktober 2012

Hoofdrol

Zesde klas lagere school. Het was traditie om het schooljaar in de zesde en laatste klas te eindigen met een groot toneelstuk waarvoor de ouders werden uitgenodigd als publiek en dus moesten er rollen verdeeld worden en auditie gedaan. Natuurlijk had je in de klas verlegen kids en wat meer uitgesproken kids, populaire en minder populaire. Ik behoorde altijd tot het groepje van de populaire kids, ik was nooit de populaire maar hoorde er wel bij. Mijn vader hamerde er heel erg op dat ik netjes en beschaafd Nederlands sprak en geen fouten maakte want dan kreeg ik het te horen. Op je 10de en 11de jaar luisterde je nog wel naar je ouders en dus deed ik daar mijn best voor (ik heb er nog steeds profijt van want maak in mijn schrijftaal weinig tot geen fouten, spreken is een ander verhaal). Ik sprak erg beschaafd en accentloos Nederlands (helaas niet zo gebleven want mijn Delftse accent is niet te miskennen) . Tijdens de audities moest een aantal kids een stuk van het script voorlezen en er werd gestemd wie dat het beste deed. Ik werd met meerderheid van stemmen gekozen voor de hoofdrol. Ik speelde een prinses die nogal losgeslagen was (een hippie-rebel) en niet naar haar vader de Koning wilde luisteren en dus ook niet wilde trouwen met diegene die hij had uitgekozen. Het was een leuke rol en we mochten vaak tijdens lesuren repeteren. Ik genoot ervan. Ik heb geleerd dat het geen zin heeft spijt te hebben van dingen uit het verleden en dat heb ik eigenlijk ook nooit, behalve van 2 dingen, 1 ervan was dat ik me nooit heb gerealiseerd dat ik thuishoorde op de toneelschool, over die andere hebben we het een andere keer....

Geen opmerkingen: